Judoclub Thor Diepenbeek

Thor Diepenbeek werd opgestart in 1960 en telde toen 14 leden. Ze werd opgericht door Valère en Simone Steegmans en hun vader. Valère was toen Belgisch kampioen bruine gordel. Nadien werd hij nogmaals 14 keer Belgisch kampioen. Hij had de drang om anderen te leren hoe kampioen te worden. Zo schreef hij geschiedenis voor Diepenbeek, Limburg en Vlaanderen. Zijn visie was: van judo word je hard, je wordt er sterk van, je leert overwinnen. Maar je leert vooral respect hebben voor anderen en voor materiaal.

Op paasmaandag 1961 werd Valère Steegmans te Diepenbeek gehuldigd als Belgisch Judokampioen; hij had reeds 136 judokampen gewonnen zonder eenmaal een nederlaag te kennen.
In 1981 vond te Diepenbeek de huldiging van Simone Steegmans plaats en in 1984 werd de wisseltroffee “Toine Vanderspikken”bij de jaarlijkse kampioenenhuldiging te Diepenbeek uitgereikt aan Simone Steegmans. Ze begon in 1956 met judo; ze werd Limburgs kampioen in 1968, 1969 en 1970. In 1978 behaalde ze haar 3de dan. Nadien was ze actief als provinciaal trainster en regionaal scheidsrechter bij de dames. Ook was ze verantwoordelijk voor de nationale damesploeg in het buitenland. Intussen heeft ze reeds haar 4de dan behaald. Tot op heden wordt de club nog steeds met hart en ziel geleid door Simone Steegmans.